Alana aşina değilseniz, lojistik yönetimi oldukça gizemli görünebilir. Bu kariyer uzmanlığını ve onunla birlikte gelen tüm sahne arkası endüstrisini araştırmaya başladığınızda, kafa karışıklığı gerçekten artabilir.
Ancak tedarik zinciri yönetimi (SCM) ve lojistik de bildiğimiz gibi hayatın devasa bir parçasıdır. Pratik olarak evinizde gördüğünüz her öğe, onu oraya yönlendiren tüm bir tedarik zincirine sahiptir – doğal kaynaklar, parçalar ve bileşenlerin tümü, karmaşık bir küresel ağ üzerinden oluşturulup sevk edilir. Bu birbirine bağlı geniş mal ve malzeme akışları, esasen küresel ekonominin dolaşım sistemidir.
Ve bu sisteme olan talep artıyor. Bir lojistik ve dağıtım şirketi olan GoShare’in CEO’su ve kurucusu Shaun Savage, “Daha iyi şeffaflığa, gerçek zamanlı güncellemelere ve daha iyi verimliliğe sahip olma ihtiyacı, rekabet gücünü korumak ve müşterilerin taleplerini karşılamak için her zamankinden daha önemli” diyor.
Savage, “Tarihsel olarak lojistik sektörü, yeni teknolojilerin benimsenmesi söz konusu olduğunda ayakları yere bastı” diye açıklıyor. “Ancak, son yıllarda bu değişiyor. Lojistik topluluğunun bir parçası olmak için heyecan verici bir zaman.”
Kulağa ilginç geliyor mu? Lojistik topluluğunun nasıl olduğunu öğrenmek için okumaya devam edin.
Peki, lojistik yönetimi neyle ilgili?
Tedarik zinciri lojistiği, bir ürünü kaynağından nihai varış noktasına kadar götürmekle ilgilidir. Kağıt üzerinde basit görünebilir, ancak transferler, engeller, yasal kısıtlamalar, ulaşım türleri ve daha fazlası lojistik endüstrisini inanılmaz derecede karmaşık hale getirebilir.
Bir paketi başka birine göndermek için atmanız gereken adımları düşünün. Basit bir nesneyi A noktasından B noktasına göndermek bile bir nakliye şirketi seçmeyi, nesneyi paketlemeyi, nakliye ve daha fazlasını içerir.
Şimdi yüzlerce, binlerce nesne, birden çok başlangıç noktası, birden çok varış noktası, uluslararası sınırlar, kamyonlar, yük trenleri ve gemiler, küçük bir zaman aralığında gelmesi gereken ve mümkün olduğunca ucuza yapılması gereken öğeleri hayal edin … çok hızlı çok karmaşık olsun. Lojistik alanında çalışan profesyoneller, bu tedarik zincirinin sorunsuz çalışmasını sağlamak, transitin tüm noktalarının kapsandığından ve her şeyin paketlendiğinden, hesaplandığından ve zamanında teslim edildiğinden emin olmak için oradalar.
Bazılarının düşündüğünün aksine bu alan hiçbir şekilde otomasyonla küçülmez. Qlicket CEO’su Vivek Kumar, “Teknoloji kesinlikle ilerleyip tedarik zinciri yönetiminde daha fazla gerçeklik haline gelirken, tedarik zinciri robotiğindeki son gelişmeler işçileri artıracak – onların yerini almayacak” diyor. Ayrıca, günümüzde şirketlerin lojistikte kalifiye eleman bulmakta zorlandıklarını açıklıyor.
Lojistik yöneticisi ne iş yapar?
Lojistik yöneticileri satın alma, depolama, dağıtım, tahmin, müşteri hizmetleri veya planlama hizmetlerini planlar, yönlendirir veya koordine eder. Lojistik çalışanlarını ve sistemlerini denetler ve günlük operasyonları yönlendirirler.
Bu görevde çalışıyorsanız, Lojistik Müdürü olarak adlandırılabilirsiniz – ancak hepsi benzer zemini kapsayan birçok unvan var. Lojistik Operasyon Direktörü, Lojistik Çözüm Yöneticisi, Lojistik Takım Lideri ve Tedarik Zinciri Lojistik Yöneticisi gibi bazı ortak unvanlar.
Bu roldeki profesyoneller, lojistiği satış veya muhasebe gibi iş sistemleriyle entegre etmek için muhtemelen diğer departmanlarla işbirliği yapacaktır. Planlayıcıları denetleyecek, lojistik faaliyet için prosedürler oluşturacak, dağıtım merkezi faaliyetlerini izleyecek, yönetecek ve nakliye, ithalat veya ihracat veya müşteri sorunları ile ilgili sorunları çözeceklerdir.
Lojistik yöneticilerinin de sorun için plan yapması gerekir. Acil durum senaryolarında tedarikin sürekliliğini sağlamak için risk yönetimi programları geliştirirler – bir kasırganın nakliye yollarını kesintiye uğratması veya bir fabrikanın devre dışı bırakılması durumunda yedekleme planı nedir? Bunlar, lojistik yönetimi profesyonellerinin öngörmesi gereken değişkenlerdir.
Lojistik yöneticisi olmak için ne gerekiyor?
Lojistikte çalışmanın kulağa hem büyüleyici hem de karmaşık geldiğini düşünüyorsanız, haklısınız! Lojistikte çalışmak aynı zamanda hızlı tempolu ve kriz zamanlarında stresli olma eğilimindedir, bu nedenle mutlaka herkes için değildir. Ancak doğru beceri ve özelliklere sahip kişiler için lojistik alanı hem fırsatlar hem de heyecanlarla doludur.
Lojistik yöneticileri, işlerini yapmak için yumuşak beceriler ve teknik becerilerin bir karışımına ve ayrıca birçok yazılıma güvenirler.
Lojistik yöneticileri için yumuşak beceriler:
- Okuduğunu anlama
- Aktif dinleme
- Koordinasyon
- Kritik düşünce
- Konuşma / İletişim
Gördüğünüz gibi, bu beceriler iletişim ve analitik düşünme etrafında dönme eğilimindedir. Lojistik yöneticileri, farklı yerlerdeki insan gruplarını koordine etmeli ve her şeyin olması gerektiği gibi birbirine bağlanmasını ve akmasını sağlamalıdır.
Lojistik yöneticileri için teknoloji:
- Veritabanı yönetim yazılımı
- Kurumsal kaynak planlaması (ERP yazılımı)
- Oracle JD Edwards EnterpriseOne
- Transtek Pusula ERP
- Planlama lojistik ve tedarik zinciri yazılımı (3PL Central; Four Soft 4S VisiLog; Logisuite Enterprise)
Savage, özellikle lojistikte teknolojinin kullanımının hızla arttığını söylüyor. İyileştirilmiş yazılım sistemleri artık isteğe bağlı olarak ulaşım profesyonelleri için sanal ağlar oluşturabilir, tahminleri iyileştirebilir ve eksiksiz tedarik zinciri görünürlüğü sağlayabilir, diye açıklıyor. “Bu yenilikleri öğrenebilen ve benimseyebilen, gelecek vadeden lojistik yönetimi profesyonelleri, emsallerinden sıyrılacak ve bu alanda kendileri için birçok güçlü fırsat bulacaktır.”
Bunun gibi belirli beceri alanları için lojistik yöneticileri eğitime güvenir. Ama hangi eğitime ihtiyaç var? İşverenlerin ne aradığını görmek için geçen yıla ait 22.000’den fazla lojistik yönetimi iş ilanını analiz ettik. Bulduğumuz şey, iş ilanlarının yüzde 85’inden fazlasının lisans veya daha yüksek dereceli adaylar aradığıydı.